logo new
Accelerating the B2B E-commerce transformation
15 oktober in Hotel Houten


Gold sponsor
Sana homepage
Event van bbp
  • Home
  • Nieuws
  • Starten met B2B e-commerce, de kansen en de uitdagingen

Starten met B2B e-commerce, de kansen en de uitdagingen

Nieuws
‘Je klant is het uitgangspunt wanneer je start met je webshop, ook zakelijk’, aldus Rob Helderman (foto), ook bekend als ‘Rob Webshop’ en e-commerce manager bij Royal Brinkman uit ’s Gravenzande. Royal Brinkman startte vijf jaar geleden als één van de eerste organisaties binnen de glastuinbouw met B2B e-commerce. Tijdens het B2B e-commerce congres op 15 oktober vertelt Helderman wat de aandachtspunten zijn voor een organisatie wanneer je start met zo’n traject.

Geïntegreerde webshop
De zakelijk webshop van Royal Brinkman draait op de software van Sana Commerce, een unieke B2B e-commerce oplossing die wordt geïntegreerd met het ERP systeem van de organisatie. Volgens Helderman biedt deze integratie verschillende voordelen voor zowel de klant als de leverancier. ‘De hoeveelheid data die je je klanten kunt bieden in een geïntegreerde webshop is enorm. Gedetailleerde productinformatie, inkoopvoorwaarden en klant-specifieke prijzen kunnen allemaal realtime worden getoond. Daarnaast verklein je je kansen op fouten significant door alle informatie in je webshop direct op te halen uit je ERP systeem.’

Uitdagingen
Toch begrijpt Rob ‘Webshop’ de twijfel die er bij veel organisaties bestaat, wanneer het gaat om het starten met B2B e-commerce. ‘De twijfel vind ik ook niet ongegrond, het starten met B2B e-commerce heeft effect op alle lagen van je organisatie, zowel intern als extern. Dit vraagt om goede voorbereiding en nauwe samenwerking, zowel binnen de organisatie als met je ERP partner en software leverancier.’ Op het B2B e-commerce congres zal Rob Helderman samen met Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce, in twee interactieve sessies uitleggen hoe de implementatie van de webshop bij Royal Brinkman is verlopen, bespreken welke uitdagingen ze tegenkwamen en hoe deze zijn opgelost. Aan de hand van voorbeelden legt Helderman uit wat de leermomenten tijdens het traject waren en wat de resultaten zijn nu de webshop een aantal jaren actief is.